wannes-jeannette-sicilie.reismee.nl

"Werelderfgoed-dag"

Goede vrijdag. Een hoogtijdag in Italië. De hele week zagen we al mensen druk in de
weer voor de processies die in zowat ieder dorp deze avond plaats vindt.

Maar beginnen bij het begin. Ons '500-tje' uit de garage gehaald en als een echte Italiaanse
al toeterend Catania verlaten. Op naar Syracuse.
Ons eerste werelderfgoed van deze reis. We hadden behoorlijk hoge verwachtingen van deze
plek. Helaas. Schromelijk overdreven in beide reisgidsen en diverse tv-programma's. In het
Grieks theater werd zelfs beton gestort op de oorspronkelijke vloer.De originele zitplaatsen
van steen werden bedekt door houten banken. Na een uurtje hielden we deze plek dan ook voor gezien. 10 euro en een illusie armer.

Op dan maar naar het tweede werelderfgoed. De necropoli van Pantàlica. Verscholen in groene kloven en diepe ravijnen liggen hier meer dan 7000 necropoli. Eerst een omhoog en omlaag kronkelend weggetje van 11 kilometer waar ons trouwe autootje weer wat moeite mee had.
Dan als twee berggeiten langs een rotsachtig pad diverse necroploi bekeken om te eindigen bij een prachtig riviertje.

Syracuse mag je wat ons betreft als reisdoel schrappen bij je bezoek aan Sicilië.
De necropli van Pantàlica zijn echt een aanrader.

Tijd om verder te reizen naar ons laatste doel van vandaag. Noto en ons hotel 'La Fontanella.
Na bijna drie kwartie alle straten van Noto doorkuist te hebben begon de vermoeidheid bij ons
allebei wat toe te slaan. 'Hetty' minstens drie keer opnieuw ingesteld. 'Na tweehonderd meter
sla rechtsaf'. Ja dank je, éénrichtingsverkeer...
Dit bleef maar duren dus eerst eens met Frank gebeld. Juist, we stonden voor het hotel.

Een gezellige kamer onder de dakbalken. Een lage douchedeur waar Wannes al meerdere keren zijn hoofd aan heeft gestoten. Even rust, een douche en dan op naar het centrum.
'Sempre dritto', ja ja, maar wat de man van de receptie er niet bij zei was dat 'sempre dritto'
ongeveer 250 traptreden en nog meer schuine straten betekende.

Lekker een pizza gegeten en daarna in afwachting van de paasprocessie een ijsje op de trapppen voor de Duomo. De bevolking liep er letterlijk op z'n paasbest bij. Een bijzondere belevenis.

Terug naar het hotel 'sempre dritto' dit keer alle trappen omhoog, langs de op 200 meter van het
hotel gelegen gevangenis en nu na een drukke dag klaar voor de nacht.

Morgen een redelijk lange rit naar Agrigento voor de boeg.
Veel liefs.
Jeannette

greetje

Via de blackberry van rene : rust lekker uit en een voorspoedige reis morgen! Liefs uit Oisterwijk